سرگذشت موفقترین ستاره های سینمای  قبل ازانقلاب

ایرج قادری: بازیگر نقش های لات جوانمرد و بزن بهادر سینمای قبل از انقلاب، پس از انقلاب هم سه فیلم ساخت و بعد برای ۱۰ سال خانه نشین شد. ایرج قادری که شهرتی همپای فردین، بهروز و ناصر داشت، یک دهه پس از "تاراج" به سینما بازگشت و گرچه اجازه نداشت روی پرده ظاهر شود اما شهرتش باعث شد "می خواهم زنده بمانم" به یکی از جنجالی ترین فیلم های سیزدهمین جشنواره فیلم فجر تبدیل شود.

Image result for ‫ایرج قادری‬‎


برخی کارشناسان، کارگردانی قادری را ستودند و بازی فاطمه گودرزی و فرامرز قریبیان را در نقش های اصلی آن شایسته دریافت جایزه دانستند. "می خواهم زنده بمانم" پرفروش ترین فیلم سال 74 و بازگشتی باشکوه بود برای سینماگری که با یک توبه نامه راه ورود دوباره به سینما را هموار کرده بود. هر چند نشستن روی صندلی کارگردانی، قادری را راضی نمی کرد و او می خواست دوباره بازیگری را تجربه کند.

این رویای دور و دراز پس از حدود ۲۳ سال با "آکواریوم" تعبیر شد اما نتیجه چیزی نبود که ستاره پیشین سینما انتظارش را داشت. گرچه قادری در "محاکمه"، "پاتو زمین نذار" و "شبکه" هم همزمان پشت و جلوی دوربین ظاهر شد.

او سال ۸۴ در گفت و گو با هفته نامه "سینما" آشکارا به علاقه خود به بازیگری اشاره کرده و گفته بود: "بیش از ۲۰ سال روی پرده سینما نبودم. بنابراین می خواستم برای حضور دوباره ام یک طراحی داشته باشم. اینکه وقتی مردم من را می بینند جا بخورند و تشویق کنند."
او دو سال پس از ساختن آخرین فیلم خود، در ۷۸ سالگی درگذشت و در غیاب دوستدارانش در کرج دفن شد. تفاوت عمده قادری با همتایانش، ماندن در ایران و تلاش برای بازگشت دوباره به سینما بود. او خودِ خودِ خودش بود.


حسین گیل: بازیگری که به واسطه چهره خشن و هیکل ورزیده اش بیشتر در نقش های منفی و بزن بهادر ظاهر می شد، در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران به جمع نیروهای انقلابی پیوست و تا مقام سرداری هم پیش رفت.


Image result for ‫حسین گیل‬‎


بازیگر ۷۶ ساله که در سال های اخیر بیشتر در برنامه های بزرگداشت همرزمان شهیدش دیده شده، پیش از انقلاب برای آخرین بار در "سفر سنگ" مسعود کیمیایی ایفای نقش کرد و پیش از آنکه سال ۶۴ با فیلم جنگی "پلاک" به سینما بازگردد، به نیروهای سپاه، آموزشی رزمی می داد و در جبهه ها علیه نیروهای بعثی می جنگید. ماندگارترین تصویری که از گیل در ذهن ها مانده، نقش کدخدا سلیمان در "مسافران مهتاب" مهدی فخیم زاده است؛ برادر شخصیت نمکی که تنها علیه ظلم می خروشید. او آخرین بار حدود دو دهه پیش در "فرار بزرگ" ایفای نقش کرد و پس از آن از سینما و بازیگری کناره گرفت. برخی حسین گیل را حرّ انقلاب می دانند؛ چهره ای که از سینمای فارسی شروع کرد و عاقبت به خیر شد.

ناصر ملک مطیعی: یکی از نمادهای تمام و کمال سینمای فارسی پیش از انقلاب که در حدود ۱۰۰ فیلم ایفای نقش کرد و روی صندلی کارگردانی ۹ فیلم هم نشست. ناصر ملک مطیعی از آن بازیگرانی بود که چهار سال پس از انقلاب در "برزخی ها" در کنار ایرج قادری، سعید راد، محمدعلی فردین و… بازی کرد تا بلکه راه حضورش در سینمای نوین ایران هموار شود اما بازی اش در یک نقش مثبت چندان به چشم نیامد و مثل فردین ناچار شد گوشه نشینی اختیار کند.


Image result for ‫ناصر ملک مطیعی‬‎


او این اواخر در توصیف روزگار گذشته خود گفته بود: "کسی از دوستان من نمانده بود. بهروز که به خارج رفت، فردین مدتی تقلا کرد تا بتواند کار کند، ایرج قادری هم خواست کار کند و کرد ولی من از کسی تقاضای کار نکردم و خودم را کنار کشیدم."

ملک مطیعی در سالهای دوری از سینما به کار در حرفه هایی چون قنادی و مشاور املاک مشغول بود. او از ۶۱ تا ۹۲ منتظر حضور دوباره در سینما ماند و سرانجام با "نقش نگار" علی عطشانی بازگشتی نه چندان خوش یمن داشت. فیلم به دلیل حضور یک متهم نفتی در مقام سرمایه گذار مدتی بلاتکلیف بود و در اکران عمومی هم چندان جدی گرفته نشد.

برخی رسانه ها روی بازگشت ملک مطیعی به سینما متمرکز شدند و این موضوع در پوستر "نقش نگار" هم برجسته بود. هر چند این بازیگر قدیمی به سختی می تواند از گذشته خود جدا شود اما همین که ماند جلای وطن نکرد، حسابش از برخی همقطارانش جداست. او حالا می تواند بنشیند و در تنهایی خود به این بیندیشد که حضور در "نقش نگار" و بازگشت دوباره به عرصه بازیگری ارزش این همه انتظار کشیدن را داشت یا نه.



بهمن مفید: "من بودم، حاجی نصرت، ناصر فرصت، آره و اینا، خیلی بودیم، کریم آقامونم بود…" با همین دیالوگ آهنگین در "قیصر" بود که بازیگری به نام بهمن مفید در سینمای ایران چهره شد و بعدها در فیلم هایی چون "رضا موتوری" و "داش آکل" هم ایفای نقش کرد. مفید که آخرین بار پیش از انقلاب در "برادرکشی" ایرج قادری بازی کرده بود، در روزهای پس از انقلاب بیکار ننشست و در نخستین فیلم سینمایی پس از انقلاب به نام "فریاد مجاهد" مقابل دوربین رفت. سطح نازل فیلم و اعتراض هایی که به حضور برخی بازیگران پیش از انقلاب شد، به پایین آمدن زودهنگام آن از پرده انجامید.


Image result for ‫بهمن مفید‬‎


او سال ۶۰ در "قدیس" بازی کرده و پس از حدود ۲۳ سال منتظر فرصت برای بازگشتن به سینما بود که این اتفاق در "سرود تولد" علی قوی تن افتاد؛ فیلمی که قرار بود احیاکننده مفید باشد و نشد.

رفتند و نیامدند


بهروز وثوقی: سرشناس ترین ستاره بازیگری پیش از انقلاب که سابقه همکاری با فیلمسازانی چون مسعود کیمیایی، ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، امیر نادری، فریدون گُله، علی حاتمی، جلال مقدم و شاپور قریب را در کارنامه دارد: تقریبا همه کارشناسان بر این باورند که موفقیت فیلم های تحسین شده "قیصر"، "گوزن ها"، "داش آکل"، "رضا موتوری" و "خاک" را باید بیش و پیش از هر چیز به پای بازی های درخشان بهروز وثوقی نوشت.


Image result for ‫بهروز وثوقی‬‎


از سال ۴۰ تا پیروزی انقلاب در بیش از ۵۰ فیلم بازی کرد که "سوته دلان" زنده یاد حاتمی آخرین آنها در ایران بود. او در آخرین ماه های منتهی به بهمن ۵۷ برای بازی در فیلم یک فیلمساز ایرانی به آمریکا رفت و با پیروز شدن انقلاب اسلامی مردم ایران، همانجا ماندگار شد.

وثوقی از ۵۷ تا ۹۰ یعنی در ۳۳ سال فقط در حدود ۵۱ فیلم ایفای نقش کرد که "فصل کرگدن" بهمن قبادی و فیلم ناتمام "دو اسب نر" فرانسیس فورد کوپولا از آن جمله بود. او که چند سال پیش از هنر بازیگری چهره هایی چون خسرو شکیبایی و پرویز پرستویی با صفت های "خیلی خوب" و "فوق العاده" یاد کرده بود، این اواخر به عکس یادگاری انداختن با هنروران درجه چندم شبکه جم بسنده کرد. مدتی هم بحث حضورش در آثار این شبکه ماهواره ای فارسی زبان مطرح شده بود که به نظر می رسد چندان جدی نیست. او از معدود بازیگران پیش از انقلاب بود که در برخی فیلم ها به جای خودش حرف می زد و نمی توان تمام موفقیت های کارنامه اش را به پای هنر دوبلورها گذاشت.


مرتضی عقیلی: شاید فکرش را هم نمی کرده با سابقه بازی در حدود ۶۰ فیلم، به ناچار حضور در فیلم ها و سریال های مبتذل شبکه جم داشته باشد. مرتضی عقیلی که جزو قدرتمندترین بازیگران نقش مکمل سینمای ایران بود، در چند فیلم در نقش قهرمان هم ظاهر شد و حتی روی صندلی کارگردانی نشست اما ستاره بخت او با پیروزی انقلاب اسلامی ایران افول کرد و رفتن را به ماندن ترجیح داد.


Image result for ‫مرتضی عقیلی‬‎


این بازیگر پرکار چهار بار هم کارگردانی را تجربه کرد که حاصل آن تقریبا هیچ بود. تا پیش از حضور در محصولات دم دستی شبکه جم، کمتر کسی نام و نشانی از او سراغ داشت. عقیلی این روزها همراه بهمن مفید برای امثال مهدی مظلومی و سعید ابراهیمی فر در کنار گمنام ترین بازیگران زن سینمای ایران فیلم و سریال بازی می کند تا شاید دوباره یاد گذشته ها را برای خودش زنده کند.

ماندند و کار نکردند


محمدعلی فردین: مهم ترین و تاثیرگذارترین ستاره فیلم فارسی که خیلی ها او را با "گنج قارون" و علی بی غم می شناسند. ویژگی های خدادادی محمدعلی فردین با صدای دوبلورها و خواننده ها درهم آمیخت و او را به ستاره ای تبدیل کرد که مردم برای دیدنش روی پرده نقره ای صف می کشیدند.


Image result for ‫فردین‬‎


فردین خیلی اتفاقی و ناگهانی از دنیای قهرمانی کشتی با مدال نقره جهان وارد سینما شد و در نخستین نقش آفرینی اش آنقدر خجالتی بود که هر برداشت بارها تکرار می شد. او به لطف صدای چنگیز جلیلوند و حسین خواجه امیری یا همان ایرج، قله ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و با "سلطان قلب ها" به اوج رسید.

با اینکه تقریبا تمام فیلم هایش موفق بود، خودش دوست داشت نقش هایی متفاوت هم در کارنامه داشته باشد. به همین دلیل به پیشنهاد سینماگرانی چون جلال مقدم، علی حاتمی و مسعود کیمیایی پاسخ مثبت داد و در "راز درخت سنجند"، "بابا شمل"، و "غزل" بازی کرد.

پرونده او پیش از انقلاب با کارگردانی و بازی در "بر فراز آسمان ها" بسته شد و اولین و آخرین فیلمش پس از انقلاب "برزخی ها" به کارگردانی ایرج قادری بود. پس از آن، تمام تلاش ها برای بازگشت فردین به پرده سینما به دلیل نماد سینمای فارسی بودن ناکام ماند و عمده وقت این ستاره پیشین به حضور در فرش فروشی میدان ونک گذشت. فردین در ۱۸ فروردین ۷۹ در ۶۹ سالگی از دنیا رفت و مراسم تشییع جنازه اش با حضور هزاران نفر در تهران برگزار شد.


رفتند، آمدند، کار کردند


سعید حق پرست راد: ستاره "خداحافظ رفیق"، "تنگنا"، "صادق کرده" و "سفر سنگ". پس از انقلاب شش سال در ایران ماند و هفت فیلم بازی کرد. از جمله در "خط قرمز"، "برزخی ها"، "عبور از میدان مین"، "دادشاه" و "عقاب ها" که هنوز هم برخی این آخری را پرفروش ترین و پرتماشاگرترین فیلم چهار دهه اخیر می دانند.


Image result for ‫سعید راد‬‎


سعید راد هم مثل تعدادی از بازیگران پیش از انقلاب چاره را در ترک ایران دانست و وقتی در اواخر دهه ۷۰ به ایران بازگشت، دورانی شگفت انگیز را به ویژه در کانادا و امریکا پشت سر گذاشته بود. هنوز هم خواندن خاطرات راد از سال های حضور در خارج از ایران و کارهایی که کرده بود، مو بر تن مخاطب راست می کند. او بازگشت و تقریبات ۲۰ سال پس از "عقاب ها" دوباره در یک فیلم جنگی ظاهر شد؛ "دوئل" پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن زمان بود اما بازی راد در آن به ویژه صدای واقعی خودش چندان به دل مخاطب ننشست. در شرایطی که تصور می شد "دوئل" احمدرضا درویش، راه را برای حضور گسترده راد در سینمای ایران هموار کند، این اتفاق نیفتاد و بازیگر قدیمی تا پیش از "چ" ابراهیم حاتمی کیا، فقط در دو فیلم نه چندان مهم بازی کرد. راد این سال ها حتی جزو گزینه های چهارم و پنجم فیلمسازان هم نیست و شاید به این می اندیشد که دوبلورها پیش از انقلاب چه خدمتی به بازیگران هم نسل او می کردند.

ماندند و بعد رفتند


سوسن تسلیمی: بازیگری که یگانه ستاره در میان بازیگران زن سینمای ایران در دهه ۶۰ بود، از وقتی بار سفر بست و برای همیشه به سوئد رفت، از خاطره ها محو شد. همسر پیشین داریوش فرهنگ و خواهر سیروس تسلیمی، نخستین بار در "چریکه تارا" به کارگردانی بهرام بیضایی مقابل دوربین رفت و "سربداران" با حضور پرقدرت او، یک بازیگر توانمند به سینمای ایران معرفی کرد. "مرگ یزدگرد" و "مادیان" دیگر تجربه های سوسن تسلیمی در سینما بود که با "باشو غریبه کوچک" به اوج رسید. او سپس در "طلسم" فرهنگ، بازی کرد و برای آخرین بار در ایران و سومین همکاری خود با بیضایی، در "شاید وقتی دیگر…" مقابل دوربین رفت. بازیگری که بی تردید یک سر و گردن از همتایان خود بالاتر بود، سال ۶۶ در اقدامی ناگهانی ایران را به مقصد سوئد ترک کرد و از آنجا شاهد اکران "باشو غریبه کوچک" پس از پنج سال توقیف بود.


Image result for ‫سوسن تسلیمی‬‎


محسن مخملباف: تا اواسط دهه ۷۰ جزو پرکارترین فیلمسازان ایران بود و تقریبا هر ساخته اش با اقبال و جنجال مواجه می شد. کسی هم متوجه نشد چرا از ایران رفت و به سراشیبی سقوط افتاد. محسن مخملباف که اوایل انقلاب با "توبه نصوح"، "دو چشم بی سو" و "استعاذه" سعی در بهشتی کردن تماشاگران داشت و برخی فیلم ها و فیلمسازان را به انفجار نارنجک در سینما تهدید می کرد، به تدریج با "شب های زاینده رود" و "نوبت عاشقی" به آن سوی بام نزدیک شد. با "ناصرالدین شاه آکتور سینما"، "هنرپیشه" و "سلام سینما" به خط بازگشت و با "سکوت"، نخستین تجربه فیلمسازی را در خارج از مرزهای ایران پشت سر گذاشت.



بهر حال هنرمندان دیگری هم از سینمای قبل از انقلاب بودند که هر کدام به نوعی و دلیلی کم کم به حاشیه کشیده شدند و می توان گفت در طول این سالها خبر چندانی از آنها به گوش نرسید. ستاره هایی چون رضا بیک ایمانوردی، پوری بنایی، پرویز صیاد(صمد)، میری، وحدت، همایون، ظهوری، سپهرنیا و ... که در این ایمیل به همین اشاره بسنده می کنیم.



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 859
برچسب ها :

تاريخ : پنجشنبه 12 اسفند 1395 | 19:16 | نویسنده : |